Čo je to bosá topánka?

Topánka-netopánka, prstová topánka, bosoimitujúca topánka alebo mokasíny. To sú označenia pre špecifický druh obuvi, ktoré som našiel na slovenskom a českom internete.

Ja som sa rozhodol ustanoviť a používať pojem, ktorý je vernejším prekladom anglického “barefoot shoe”. A tak vznikla bosá topánka.

Prečo je dobré nosiť bosé topánky?

Moderné topánky (posledných pár desiatok rokov) sa snažia nohu spevniť, podporiť, tlmiť nárazy, vyrovnať nerovnosti terénu a poskytnúť maximálne pohodlie a komfort. Dôsledkom toho je, že naša klenba a celý zložitý sytém, ktorý noha má vlastne ochabujú a oslabujú. Deje sa to rovnako ako keď sa noha po zlomení uloží do sadry, aby zafixovala.

Naše nohy sú však na rozdiel od zlomenej zdravé a ich fixovanie vo veľmi pevnej a prešpekulovanej obuvi nohám nepomáha. Nosením takejto obuvi ochabujeme a hýčkame všetkých 26 kostí, 33 kĺbov, približne stovku svalov a tisícky nervových zakončení, ktorými naša noha disponuje.

Avšak my sme sa bez topánok narodili. Rovnako ako bez oblečenia. Tak isto ako oblečenie nosíme primerane počasiu a okolnostiam, a nechodíme v skafandri, ani s topánkami to netreba prehánať.

Pravdepodobne žiadna iná časť tela nie je po celoživotnom nosení “pohodlných” topánok tak zanedbaná, ako naše chodidlá. Nie je potom vôbec prekvapujúce, že bežci a športovci, ktorí veľa behajú sa tak ľahko v tejto oblasti zrania a zotavenie zo zranenia zvyčajne trvá dlhšiu dobu.

Zranenia dolnej časti nôh sú tiež oveľa častejšie v civilizovaných krajinách, kde všetci nosia topánky. Národy, ktoré topánky nepoznajú, alebo nosia len nejaké jednoduché sandále či mokasíny nepoznajú ani tieto problémy. 

Je dôležité spomenúť, že pri behaní naboso je potrebné mať okrem privyknutého svalstva aj správnu techniku. Tá sa však formuje omnoho ľahšie, keď bežec cíti zem pod nohami. Dopad na prednú časť chodidla využíva tlmiacu funkciu chodidla a náraz sa tak neprenáša na kolená a vyššie. Prsty sa pri dopade “roztiahnu”, čím pomáhajú k správnemu držaniu tela a klenba chodidla sa vystrie. Pri odraze zase chodidlo funguje ako veľmi efektívna páka.

Najznámejší výzkum o behaní naboso bol realizovaný na Harvardskej univerzite. O vyvýšenej päte a rozdieloch medzi dopadom na pätu a prednú časť chodidla som už tiež niečo písal. Pozrite si ale aj video je (po anglicky).

Minimalistická topánka tak z vás nespraví automaticky lepšieho bežca. Privedie vás k tomu, aby ste sa ním stali.

Keď sa rozhodnete začať behať naboso, alebo v bosých topánkach, robte to postupne. Začnite malými vzdialenosťami, chôdzou a postupne pridávajte vzdialenosť aj rýchlosť a užívajte si slobodný bosonohý pohyb.

Bosá, alebo minimalistická topánka dáva nohe všetku voľnosť tak, ako keby bola noha bosá.

Spravidla ju spoznáte podľa nasledovného:

  • tenká podrážka bez opory klenby, tlmenia či odpruženia
  • nulový rozdiel v hrúbke podrážky medzi pätou a špičkou,
  • široká špička, ktorá umožňuje prstom na nohách odťahovať sa od seba.
Špička takejto topánky môže byť klasická, teda uzavretá, alebo s oddelenými prstami, ako to majú známe Vibram FiveFingers. Každopádne však bude široká a nie zužujúca sa ako to bežne poznáte z obchodov.

Ďalšie známe bosé topánky sú z radov Merrell Barefoot, New Balance Minimus, Inov-8, Vivobarefoot, Soft Star a ďalšie. Správne bosé topánky môžu byť aj sandále. Tie najznámejšie sú huarache Luna Sandals.

 

Merrell Barefoot Tough Glove
Merrell Barefoot Trail Glove
Merrell Barefoot Pace Glove

Zaujímavé odkazy:

3 názory na “Čo je to bosá topánka?”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *