Dobrá rada namiesto drahých topánok

Ako som sa včera prechádzal po obchodnom centre (kupoval som spacák – inak sa zvyčajne chodím prechádzať inam) nazrel som do viacerých športových obchodov. V jednom z nich moju pozornosť upútali tieto topánky:

Reebok Zigfly

Tiež som si posledných pár dní všímal po meste bilboardy s Adidas Climacool, ktoré majú tiež podrážku cik-cakovú.

Adidas Climacool

V obchode som sa dozvedel, že táto topánka mi má dodať “prúd energie” tým, že “optimalizuje návrat energie”. Cik-caková podrážka pohlcuje nárazy na pätu a pohltenú energiu potom vracia späť. Takáto sranda stojí okolo 100 EUR. Celé je to však zbytočný nezmysel!

Dám vám radu, ktorá vás nebude stáť nič (môžete mi však poslať dobrovoľný príspevok) a bude mať rovnaký alebo ešte lepší efekt ako tieto parádne topánky. Tu je:
  • Pri behaní nedopadajte na pätu.
Pri dopade na pätu je náraz prudší a prenáša sa z chodidla vyššie. Vyzujte si topánky a vyskúšajte si, ako je vám prirodzené behať. Zistíte, že automaticky dopadáte viacej na prednú časť chodidla a noha je jemne pokrčená (nie vystretá, ako pri dopade na pätu). Toto je správne a tak by sme mali behať aj v topánkach.
Takto by to malo vyzerať:
Pozrite si aj video.
Porovnajte krivku (najmä jej vznik) pri dopade na pätu a na prednú časť chodidla:
Prudký náraz pri dopade na pätu.
Stále prudký náraz. Tlmenie topánky je rozdiel medzi týmto a predošlým obrázkom.
Naboso na prednú časť chodidla: žiaden prudký náraz, naopak, maximálne efektívny nárast.

Sila, prítomná pri dopade na pätu je medzi 1,5 až 3 násobkom váhy tela bežca. Je to ako keby vás pri každom kroku niekto udrel po päte kladivom niekoľkonásobne tažším než ste vy sami. Dopad na prednú časť chodidla – nikto vás kladivom po päte nemláti.

Prečo nie je dobrá zvýšená päta topánky?

Všimnite si tohto bežca. Naboso dopadá na prednú časť chodidla, nohu má v kolene jemne pokrčenú. Jeho štýl sa nemení ani v topánkach, ale vyvýšená päta robí z jeho pekného dopadu na prednú časť chodidla plochší dopad na strednú časť. Toto je pre bežca zavádzajúce, nehovoriac o tom, že ten, kto má plochší dopad naboso (čo nie je vyslovene zlé) v topánkach bude nechtiac dopadať na pätu.

Zdroj obrázkov a údajov je harvadský výskum o behaní naboso.

4 názory na “Dobrá rada namiesto drahých topánok”

  1. ja som dnes začal, len som to prehnal a teraz nemôžem poriadne chodiť, lebo lýtka bolia :D :D, odporúčam prvé dni maximálne 1 až 2 km. Aspoň pre tých čo nebehali pred tým vôbec. A toľko ešte, pri behu, keď som po 5 km skúšal prepínať štýl medzi dopadom na prednú časť chodidla a pätu som cítil neskutočný rozdiel, pri dopade na pätu sa mi triasol obraz pred očami a pri štýle behu na boso to bolo úplne niečo iné, odporúčam si to vyskúšať ;).

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *