Ako zvládnuť maratón – hodina do štartu

Toto je šesťdielna séria Behnaboso.sk o tom ako zvládnuť finálnu fázu prípravy na váš veľký pretek. Linky na ostatné časti nájdete v závere článku.

Budík zvoní, a vy rýchlo bežíte po byte, aby ste ho vypli, nech nezobudí celú rodinu, keďže je nedeľa šesť hodín ráno.

Je to tu! Deň maratónu.


Vás zobudilo omnoho skôr očakávanie a mierna nervozita veľkého dňa. Najbližšie tri hodiny sa šesť krát pokúsite ísť na veľkú a aspoň tri krát skontrolujete, či vám náhodou čip z topánky nemôže vypadnúť. Samozrejme, nemôže, a na veľkú pravdepodobne ani nepotrebujete, ale čo už … veľký deň je tu.


Nechcem vás stresovať, ale takto nejako to pravdepodobne bude u vás doma vyzerať. Samozrejme, ideálne by bolo vstať tých cca 3 hodiny pred pretekom, lenivo sa zobudiť na budík, niečo ľahké zjesť, ísť na tú veľkú, obliecť sa, s pokojom a sebaistotou sa dostaviť na pretek, a vyštartovať.

No tak to asi vyzerať nebude. Každopádne, pokúste sa o to.

Jedna veľká návšteva na WC počas preteku vás môže stáť 2 minúty času (áno, niekto na to naozaj robil výskum). Takže veľkú ráno naozaj urobte svojou prioritou a skúste ju vybaviť ešte doma. Môže pomôcť teplý nápoj na prázdny žalúdok.

Ak chcete niečo zjesť (čo je fakt dobrý nápad), nech je to niečo relatívne ľahko stráviteľné a pomerne malé. Tradičné vajíčka so slaninou asi vynechám, no keby som si nič nedal, moje telo by sa na mňa po štyroch hodinách bez jedla škaredo pozrelo. Ovocie, jogurt, nejaká tyčinka, voda alebo čaj, chia (s medom a citrónom), alebo aj gél – skúste si niečo z toho vybrať. Potrebujete to.

Ak ste zvyknutí behať ráno, teda behať na hladno, je to super. Ale teraz je medzi vašim vstávaním a behaním značná pauza a preto potrebujete niečo zjesť (a tiež ušetriť tie dve minúty času neskôr na trati).

Ráno si pokojne pozrite niečo v telke alebo chvíľu čítajte knihu, kým sa vaše telo zobudí, no s predstihom vyrazte do priestorov štartu maratónu. Ak maratón štartuje o 9.00, potrebujete byť na štarte aspoň 15-30 minút vopred, v závislosti od toho, kde máte stáť. Ak sa chcete prezliecť, rátajte aspoň pol hodinu, ak nie 45 minút aj so všetkou logistikou a presúvaním sa od plavárne (platí pre Košice, plaváreň je menej než 5 min chôdze od štartu). Ak vás dovezie už prezlečených niekto autom, rátajte s uzávierkou ulíc (zrejme od 8.00). Ak ste rýchli (alebo na to zvyknutí), rátajte aj s rozcvičkou a rozohriatím.

Kde tu nájdem WC?

Úplne poslednú šancu na návštevu WC máte zvyčajne rovno pri štarte. Len treba rátať s tým, že nie ste jediný. V Košiciach je potom WC ešte aj v Auparku, a aj na samotnej plavárni, v šatniach. Ak si nie ste istí svojimi črevami, môžete si so sebou zobrať balíček vreckoviek a prinajhoršom ho nepoužitý nechať na štarte.

Rozumné je tiež mať vreckovku niekde vo vrecku šortiek alebo nohavíc, ak by to na vás malo prísť na trase. Na trase nájdete WC na niektorých občerstvovačkách (nie všetkých), a v Košiciach je populárna aj Anička (na 5. a 26. km), hlavne pre pánov, veľmi rýchle efektívne riešenie na vyprázdnenie mechúra.

Kam sa postaviť na štarte?

To si prečítajte v inštrukciách. Zvyčajne to býva takto: maratónci pod jedným oblúkom, polmaratónci – pretože tých je najviac – za nimi a pod druhým oblúkom, rozdelení podľa čísel. Takáto organizácia pomáha k zvládnutiu tej masy bežcov, takže, prosím, veľmi tam na štarte netancujte.

Zakázané: vlastná hudba, jedlo, pitie

Na košickom Medzinárodnom maratóne mieru boli doteraz  zakázané aj vlastné mp3 prehrávače pre bežcov. Dôvodom sú zrejme slúchatká v ušiach a teda znížená ostražitosť, čo organizátori v tom množstve ľudí nechcú riskovať. Za porušenie môže byť pretekár diskvalifikovaný.

Prijímanie občerstvenia a teda jedla a pitia mimo občerstvovacích a osviežovacích staníc na trati je zakázané (pravidlá Slovenského atletického zväzu), teda vedzte, že aj za toto môžete byť diskvalifikovaní. (Samozrejme, množstvo bežcov to robí, ale to neznamená, že som vám to odporučil. Rovnako aj s hudbou v ušiach.)

___

Toto je naša séria o tom ako zvládnuť posledné tyždne pred vaším dlhým behom. Séria je rozdelená do šiestich logických celkov, podľa ktorých si môžete postupne orientovať:

Do behania, priatelia!

___
Photo Credit: Aspex Design: Photos by Dean Thorpe via Compfight cc

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *