Prečo elitní bežci trénujú na asfalte (a prečo by ste mali aj vy)

(čiastočne prevzaté z časopisu TrailRunner)

Max King, Sage Canaday a Mike Wardian sú všetko elitní trailoví bežci. Aj preto bolo nemalým prekvapením vidieť ich víťaziť počas roka 2015 na rozličných cestných pretekoch.

Max King (35) zabehol počas jedného veľmi horúceho rána maratón v Los Angeles v čase 2:17:32, čím sa kvalifikoval do užšieho výberu pre maratónsku disciplínu na olympiáde v roku 2016 (muži ho potrebujú zabehnúť pod 2:18:00, aby sa mohli kvalifikovať). Sage Canaday (29) za ním trošku zaostal, keď Los Angeles zabehol za 2:20:02 a potom znovu, keď Boston zabehol za 2:19:12. No a podobne Mike Wardian (41), ktorý bežal asi každý pretek, ktorý mohol: doteraz šesť cestných maratónov za rok 2015, vrátane času 2:23:00 v Houstone. Okrem toho už dvakrát prekonal svetový rekord na 50K na bežeckom páse (naposledy v máji tohto roka 2:59:49).

Mimochodom, Juraj Vitko dal MMM 2015 ako víťazný Slovák za 2:25:01. A Julo Kaľavský zase vyhral tohoročný Smolník, Beh hrebeňom Nízkych Tatier, skončil druhý na Tatranskej šelme a MMM 2015 dal za 2:42:31.

Fakt, že elitní bežci vedia zabehnúť rýchly maratón vlastne nie je nejako strašne zaujímavý, avšak tuto sa to každému jednému z nich podarilo bez toho, aby obetoval rýchlosť, ktorou sa preslávil v teréne. Sage Canaday vyhral iba mesiac pred spomínaným maratónom 50 míľovú The North Face Endurance Challenge v San Franciscu (Strava záznam si môžete pozrieť na jeho profile tuto). Wardian a King skončili na ôsmom a deviatom mieste na aprílovej Lake Sonoma 50 Mile.

Prečo bežci ako King, Canaday alebo Wardian trénujú a pretekajú na rozličných povrchoch a tiež na rozličných dĺžkach? A ako je možné, že sa im darí víťaziť na asfalte aj v teréne? V ich odpovediach na tieto otázky môžeme nájsť niekoľko cenných informácií – možno nemusíme chcieť vyhrať maratón a zároveň aj trailový pretek, ale možno len chceme obe zabehnúť rýchlejšie.

Dobre namiešať

King vraví, že telo aj myseľ unaví prakticky všetko, ak to robíte pridlho. A týka sa to aj trailového behu, napriek tomu, že sa vám terén a výhľady menia pred očami.

“Ja striedam povrchy, pretože vďaka tomu je pre mňa všetko stále nové,” vraví. “Ak je predo mnou iný typ preteku, som viac motivovaný k tvrdému tréningu.” I keď zvyčajne má radšej trailový beh, ihneď dodáva, “Rád behávam naozaj rýchlo, a to je jednoduchšie na ceste.”

Podľa Maxa Kinga je cestný beh dôležitou súčasťou jeho tréningu na terénne preteky. “Vtedy môžete pracovať na čistej kadencii a bežeckej efektivite,“ vraví. Kadencia a efektívna forma hrajú veľmi dôležitú úlohu počas terénnych behov, ale nie sú niečím “na čom sa dá pracovať, ak človek beháva iba terén.”

Podľa Mika Wardiana, striedanie terénu a asfaltu z neho robí lepšieho bežca na oboch povrchoch. “Keď striedam povrchy, tak si z trailu na cestu prinášam silu, čistú hlavu a sústredenie,“ vraví. “Keď prechádzam zase z asfaltu na terén, prinášam si so sebou rýchlosť nôh, kadenciu a tempo.”

Dolaďovať výkon na všetkých povrchoch

Nasledujú rady profesionálnych bežcov o tom, ako rýchlo striedať asfalt a terén.

1. Behávajte. Veľa.

“Vo všeobecnosti platí, že kombinácia veľkého objemu v aeróbnej námahe a telesná sila vás dokážu potiahnuť naozaj ďaleko,” vraví Canaday.

Takže behávajte veľa a ešte viac kopcov. Dlhé, tiahle kopce, vďaka ktorým zosilniete vám poslúžia naozaj dobre bez ohľadu na to, či váš najbližší pretek má alebo nemá stúpanie.

2. Vyberte si.

Nečakajte, že zdoláte svoj PR na polmaratóne a o mesiac neskôr budete v top forme na térennu päťdesiatku. “Nedá sa byť fit na 100 percent na všetky druhy horských aj cestných pretekov zároveň,” Canaday vraví. “Niečo bude musieť ísť bokom.”

Priznáva, že aj jeho najlepšie výsledky v teréne a na asfalte sú sčasti ovplyvnené tým, že sa občas snaží trénovať na príliš odlišné preteky. “Za ideálnych podmienok sa človek sústredí na špecifické podmienky nadchádzajúceho preteku počas niekoľkých týždňov alebo mesiacov.”

To neznamená, že sa máte vykašlať na cestný pretek, na ktorý by ste sa za iných okolností tešili, len preto, že krátko po ňom nasleduje váš cieľový trailový pretek. Len si pripomínajte, že aby ste na kľúčovom preteku dosiahli čo najlepšie výsledky, bude potrebné rozhodnúť sa, čo sú vaše priority.

3. Behávajte rýchlo, aj keď trénujete na ultra vzdialenosť.

Aj keď sa váš tréning sústredí na budúci terénny pretek, tréning na pevnom povrchu môže byť veľmi vhodným doplnkom.

“Asfalt alebo okruhy treba využiť na bežeckú efektivitu a na rýchlostné tréningy, ako napríklad tempo behy,” vraví Max King. “Tým totiž pripravujete svoje telo na špecifické fyziologické pochody, ktoré budete potrebovať počas akéhokoľvek preteku a na každom druhu povrchu.”

A naopak, sila a mrštnosť, ktorú získate počas stúpaní a zostupov na technických trailoch sa zase vyplatí na ceste. “Naučiť sa ako zdolávať kopce sa vám obrovsky vráti v závere cestného maratónu, keď vaše telo začne vypínať,” vraví Max King.

Tak ako je to s vami a asfaltom? Ako vám pomohol vo vašej doterajšej bežeckej histórii? Napíšte nám do komentárov.

____

Na titulnej foto je Sage Canaday na Mount Washington Road Race: 12.2K v nadmorskej výške 1917m, s prevýšením 1420m. Časový limit sú tri hodiny. Oblasť sa vyznačuje extrémnymi zmenami počasia a silným vetrom (na vrchole je maximálny zaznamenaný vietor o sile 320km/h)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *