Najlepšie minimalistické bežecké topánky na zimu?

Vaše súčasné topánky.

Pôvodne som si na zimu plánoval kúpiť nepremokavé Merrell Sonic Glove. Potom som si prečítal článok na blogu Maple Grove Barefoot Guy, ktorý ma presvedčil, že ďalšie topánky nepotrebujem. Tu je pár tipov z článku:

Tip #1: Topánky, ktoré máte, sú fajn

Áno, stačí, že teplota vonku klesne pod 10 stupňov Celzia a vám je zima na nohy. Rada však znie, ušetrite si peniaze za neoprénové Vibram FiveFingers Flow (alebo Merrell Sonic Glove, v mojom prípade). Buďte trpezlivý a nechajte svoje telo privyknúť.

Maple Grove Barefoot Guy píše, že vo svojich FiveFingersoch dokázal behať ešte pri -28 stupňoch len s Injinji ponožkami. Tony Krupicka si berie ponožky iba keď ide behať po neudupanom snehu.

A keď vám je zima, tak si kúpte kvalitné vlnené ponožky za desatinu ceny nových topánok. To presne urobím aj ja. Do zimy idem s Merrell Trail Glove.

Tip #2: Vystavujte svoje nohy chladu

Na základe tohto odporúčania som posledných pár dní nechal ponožky doma (alebo v batohu). Zvládol som tak deň bez nich, dokonca v práci som bol úplne naboso. A to sa vonkajšia teplota pohybuje už pod 10 stupňov. Áno, niekedy mi bola zima, ale veď ako inak si tie nohy majú navyknúť? Pozor ale, aby ste to neprehnali. Otužovať, ale s rozumom.

Tip #3: Torzo majte v teple

Keď budete mať svoje dôležité časti tela (trup, hlavu) v teple, toto teplo sa rozšíri aj do zvyšku tela. Nefunguje to naopak. Výskum dokázal a popísal niečo, čo sa v angličtine volá Cold-Induced Vascodilation (CIV), čo je v princípe mechanizmus, kedy telo vystavené chladu obmedzí “ohrev” končatín, až kým sú dôležitejšie časti v teple. Potom sa teplo dostáva aj do končatín. Zvyčajne to trvá 8-10 minút, takže tú chvíľu vydržte, a hlavne, držte trup a hlavu v teple, aby tento efekt fungoval.

Tip #4: Predhrejte si nohy

Postavte sa pred krb, radiátor alebo ohrievač, dajte si teplé ponožky alebo si ich zabaľte do deky. Behajte po dome až kým sa nezačnete potiť a potom vybehnite von. Vybehnite z domu s viac vrstvami oblečenia a potom nejakú po 10 minútach zhoďte. Ak idete naboso, bežte prvých 10 minút v topánkach.

Takto si trochu tepla odložíte a budete lepšie pripravený na tú chvíľu, kým CIV zázrak začne fungovať.

Tip #5: Buďte opatrnejší

Citlivosť pri nízkych teplotách je síce individuálna, ale približne platí, že ak je teplota pod 10 stupňov bosé nohy strácajú časť svojej citlivosti. Ak je teplota pod nulou, vaše nohy sú neinteligentné a necitlivé kusy mäsa a kostí, ktoré sú vám nanič.

Zmrznuté nohy sú necitlivé. Je tak ťažšie vôbec od nich čakať nejakú rozumnú odozvu, alebo varovanie, keď sa deje niečo zlé. A to môže byť dosť nebezpečné. Dávajte si lepší pozor a nohy častejšie kontrolujte. Využívajte viacej svoje ostatné zmysly a nespoliehajte iba na nohy.

Tak hurá do jesene a zimy, bosonožci!

P.S.: Ak naozaj chcete niečo teplejšie do zimy, tu je pár tipov z nášho obchodu:

биткоинтыпоисковое продвижение сайта ценылучшее продвижение сайтовwhats seoadler russiatime st petersburg

8 Replies to “Najlepšie minimalistické bežecké topánky na zimu?”

  1. Ahoj, myslím že celkom užitočné rady. Patrím medzi ľudí ktorí začali s bosochodectvom síce kvôli problémom s bolesťami súvisiacimi s plochými nohami, ale prakticky i teraz obúvam sľapky len výnimočne. Naboso chodím prakticky všade, ale máš pravdu že opatrnosť je vždy na mieste, nakoľko mám skúsenosti s omrzlinami, našťastie bez následkov. Inak môžem všetkým odporučiť, plochá noha sa viditeľne lieči, klenba sa zdvíha a bolesti nôh a chrbta už takmer vôbec nemávam.

  2. Ahoj, vdaka za komentar a aj povzbudive slova a dobre spravy pre vsetkych. Zaujimalo by ma ako zvladas teraz zimu a chladne mesiace.

    Mimochodom, pridaj sa do Facebookovej skupiny Bosonožci, ak tam ešte nie si :)

  3. Ahoj, no nakoľko ja mám ten ukázováčik na nohe najdlhší a ešte na konci taký rozšírený, tak ten mi pomerne rýchlo mrzne. Inak 10 minút po snehu zvládam v pohode. Raz som skúsil takmer 20 min po hlbokom snehu asi pri -4°C a mal som omrzliny našťastie mi len zo 2krát zliezla z prstov 2krát koža, ale inak žiadne trvalé následky, takže asi tak. Inak keď idem do mesta autom niečo vybavovať som vždy naboso. Tento rok som mimo šľapiek ešte topánky neobul. Veľa zdaru.

  4. Ahoj Matúš. Ja ti pridám moju skúsenosť s minimalistickými päť prstakmi. Začínal som v nich na jar keď ešte pár dni bol aj sneh. Tým ze boli nové tak dobre chránili aj v náročných podmienkach (sneh blato voda) ale teraz ku koncu sezóny keď majú za sebou cca 800km su už aj dosť dobre opotrebene. Tým padom nechránia ako na začiatku, ale zase sa moje nohy dosť prispôsobili a nevadí mi ani blato či voda. Ráno keď idem bežať a je mokro tak po prvých krokoch už sú premocene. Zvykol som si na to a nerobí mi problém stráviť aj dve hodiny behanim s mokrymi nohami. Teším sa na prvý sneh a nato ako si nohy budú musieť vystačiť s ff… i keď na dlhý beh používam inov8 trailroc 235…v podstate je to ako ff len s hrubsou podrazkou.

  5. Bez ponožiek aj pod nulou a aj za mokra :) …Chce to trening.. a ako hore napísal Matúš, treba mať v teple corso a hlavu.. potom nevadí ze chodidlá sú v zime a v mokru. Ale každý mame iné vnímanie tepla ;)

Napísať odpoveď pre barefooter Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *