Ako zvládnuť maratón – Ako plánovať svoje bežecké ciele

Toto je šesťdielna séria Behnaboso.sk o tom ako zvládnuť finálnu fázu prípravy na váš veľký pretek. Linky na ostatné časti nájdete v závere článku.

Je prirodzené, že každá bežecká súťaž so sebou nesie kadejaké nádeje, a každý kto sa postaví na štart to nerobí, aby radostne strávil nedeľu potením a potenciálne aj grcaním. Práve naopak, ide tam s plánom, s predstavou ako to celé prebehne, lebo veď tomu venoval povedzme tri posledné tréningové mesiace. (Alebo aj nič, ale o tom inokedy.) A o cieľoch a o tom, ako to občas celé vyletí do vzduchu bude tento záverečný článok.

Mnohokrát sa zdá, akoby jediný skutočne hodnotný cieľ bol ten, ktorý sa týka konečného času. So všetkou úctou voči tomuto názoru, nemôžeme s ním súhlasiť.

Napriek všetkým naším najlepším plánom a zámerom preteky málokedy vyjdú tak, ako by sme si priali. Počasie sa môže pokašlať. Stehná sa môžu rozkašlať. Vaše vnútornosti sa na to tiež môžu vyklašlať, a verme len, že sa tak stane do tej smradľavej umelohmotnej búdky. Takže ak trénujeme na nejaký pretek tri mesiace a všetky svoje nádeje vkladáme do jedného jedinkého časového cieľa, tak potom po preteku nás čaká len smútok. Priveľa sĺz a priveľa zlosti, z ktorých ani jedno nie je spravodlivé voči našim láskam a rodinám, ktoré nás počas tréningov všemožne podporovali. A to najdôležitejšie: jeden záverečný čas nijako nedefinuje jeden tréningový cyklus a mňa ako bežca v ňom.

Takže ako sa vyhnúť všetkej dráme vo finiši?

Je rozumné vytvoriť si koncept viacerých cieľov. Avšak nepomenujte ich cieľ A a cieľ B, lebo veď aký pocit naplnenia budete mať, ak kamošom poviete, že sa vám podarilo splniť váš béčkový plán?

A preto odporúčame toto:

Dobré ciele

Toto môžu byť ciele, ktoré sa týkajú nejakého času: napríklad osobný rekord, záporný split, nejaký časový cieľ (desiatka pod 40 minút, polmaratón pod dve hodiny, maratón pod štyri, stovka pod 24 hodín, apod.) alebo porazenie svojho obľúbeného biznis spoločníka (Pety, z diaľky ta uctievam, fakt!).

Lepšie ciele

Tieto ciele sa netýkajú nejakého finálneho čísla ale skôr bodu, na ktorom sa nachádzate v rámci vášho momentálneho bežeckého príbehu. Ak vás povedzme trápi bolesť v kolene (ktorú ste riešili a ukázalo sa, že vychádza z nesprávnej bežeckej formy), tak jeden z lepších cieľov môže byť v rámci preteku kontrolovať si práve formu: Mám vystretý chrbát? Pracujú mi ruky? Je môj trup voľný?

Lepším cieľom by mohlo byť aj nevyštartovať prirýchlo na úvod, ak máte tendenciu to robiť, dopĺnať tekutiny keď treba a takisto jesť ak treba – ak máte tendenciu to veľmi neriešiť a doplácate na to.

Beh je mnohokrát otázkou silnej hlavy, a preto jedným z lepších cieľov by mohlo pre niekoho z vás byť neprepnúť do chôdze, keď strrrašne chcete. Alebo zase naopak, ak ste váš posledný pretek prepálili, lebo ste boli pretrénovaní a premotivovaní, alebo ak sa vraciate k behu po zranení či dieťati, jedným z vašich lepších cieľov by mohlo byť odvážne prepnúť do chôdze keď je to potrebné, aby ste zakonzervovali energiu. A následne aby ste tento pretek neukončili s komplikáciami a neodpiekli sa na omnoho dlhšie.

Krása lepších cieľov spočíva v tom, že si nimi počas preteku môžete spokojne prechádzať ako katalógom a priebežne ich napĺňať. Mám dobrú formu? Hydratujem sa ako treba? Dopĺňam energiu ako treba? Správam sa zodpovedne voči vlastnému telu?

Práve tieto ciele tvoria váš obraz ako rozumného a zrelého bežca, a z dlhodobého hľadiska sú naozaj dôležitejšie než výsledný čas. Ešte raz, ten nijako nezodpovedá tomu koľko úsilia a námahy ste vkladali do tréningového obdobia pred ním, a teda iba veľmi málo vypovedá o vás ako o bežcovi.

Najlepšie ciele

Dobré a lepšie ciele sa menia od preteku k preteku. Najlepší cieľ však ostáva rovnaký: jednoducho prejsť cieľovou páskou, bez ohľadu na to ako vyzerám alebo ako dlho to trvalo. Lebo to je vlastne to, o čom pretek má byť.

Na najlepší cieľ sa treba zamerať vtedy keď okolnosti po múdrom zvážení nie sú naklonené ultrasuper výsledku. Takáto situácia nastáva napríklad ak ste sa po rokoch vrátili ku dlhšej trati, príprava na pretek z objektívnych dôvodov neprebehla ako mala, alebo ak sa váš žalúdok rozhodol, že dnes nespolupracuje (viď. Tony Krupicka počas UTMB v roku 2014, ktorý prezvracal a prespal). Takisto sa môže objaviť niečo čo vôbec nemáte pod kontrolou – napríklad úplne šibnuté počasie (Hardrock 2014, kedy prietrž takmer zrušila pretek), trasa je nečakane brutálna, zranili ste sa (Scott Jurek a jeho Hardrock s vykĺbeným členkom) (áno, dokončil to), alebo vaše telo trafil menštruačný cyklus či vašu čelovku blesk (áno, aj to sa stalo) (Hardrock 2014).

Práve toto je čas kedy si treba upraviť perspektívu, a neriešiť nič iné. Toto je čas opakovať si znovu a znovu, že ak by to bolo ľahké, robili by to všetci. V roku 2010 prešlo cieľovou páskou 13 miliónov Američanov. Ak vezmeme do úvahy, že v USA ich žije okolo 308 miliónov, tak to vychádza na cca 4.2 percenta Američanov, ktorí bežali nejaký pretek, od miestnych 5K až po veľké organizované preteky. Ale je šanca, že ten počet je vlastne nižší, pretože to by znamenalo, že každý z nich v tom roku šiel len na jeden pretek – čo asi nebude pravda. Veď len ľudia blízki Behnaboso.sk si v roku 2014 odbehli nejaký ten Night Run, nejaký ten Slavkáč, zopár Sparťanov, zopár pätdesiatok a stovák, nejaké to UTMB, atď., každý z nich má za sebou určite viac než len jeden pretek v roku.

A to znamená, že nech bežíte čokoľvek, tak iba 4.2 percentá Američanov na to majú odvahu a motiváciu. A väčšina Slováčiska nezvládne tlieskať dlhšie než dve hodiny. Ak už nič iné, len toto z vás robí superhrdinu.

Je možné, že kým sa snažíte zmaterializovať najbližší kilometrovník alebo dotrepať na Vtáčnik, nebude sa vám to chcieť veriť. Ale keď sa konečne presuniete cieľom, bude to ten najlepší pocit za posledných 10/21/42/50/100 kilometrov.

Takže nech sa vám vydaria všetky vaše najlepšie plány, a krásny pretek!

Čiastočne prevzaté z knihy Train Like a Mother.
Foto Matt Stratton via Compfight cc.

___

Toto je záver našej série o tom ako zvládnuť posledné týždne pred vaším dlhým behom. Séria je rozdelená do šiestich logických celkov, podľa ktorých si môžete postupne orientovať:

Do behania, priatelia!

___
Photo Credit: _Cursor via Compfight ccпрайс на контекстную рекламуанестезия беременным в стоматологииубийца карася купитьсупермаркет клас харьков отзывыhttps://vernadskogo127.livejournal.com/Тунян

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *